Wednesday 25 February 2009

Niehaus het sy vryheid misbruik

Heindrich Wyngaard (DB,19.02.2009) sê : "Net iemand wat...oor 'n  'goue tong'   -   noemnaam vir 'n gewoonte-leuenaar   -   beskik, sal...met die een of ander regverdiging vir Niehaus se skelmstreke vorendag probeer kom."  Hiermee sit Wyngaard vir Ian Small-Smith, Niehaus se regsverteenwoordiger   -   wat beweer : "Dit is apartheid se skuld" (DB,19.02.2009)   -   netjies op sy plek.

Ek reageer egter op Wyngaard se bewering : "Niehaus verdien...steeds sy heldestatus as vryheidsvegter."  Of Niehaus steeds as held gereken kan word, laat ek my nie oor uit nie, maar wel oor  "vryheidsvegter".

Oor vryheid is daar veel te sê. Met vryheid gaan, baie belangrik, ook ver-antwoord-elikheid gepaard waarvan die grondwoord  "antwoord"  is. 'n Mens  "antwoord"  net omdat jy  "aangespreek"  is, en wel ook eers nadat jy dit waardeur jy  "aangespreek"  is,  "aangehoor"  het.

Almal van ons is voortdurend in 'n tweegesprek (dialoog) met ons onmiddellike omgewing, hetsy fisiek of psigies (waaronder ook my gewete), gekenmerk deur dié drie opeenvolgende  "dialoog-momente"  van  "aanspreek" ,  "aanhoor"  en  "antwoord".

Dit wat my  "aanspreek"  in énige situasie, is die konteks-bepaalde, gesagsbeklede norme as die  "eise van behoorlikheid"  wat binne sodanige situasie geld. Alle sportsoorte beskik oor spesifieke reëls (norme vir daardie sportsoort). Deelnemers word deur sulke reëls (norme)  "aangespreek" , hulle  "hoor"  dit (moet dié reëls kén) en moet volgens dié reëls  "antwoord"  (handel).

Voorgenoemde lei tot die beginsel van  "vryheid-in-gebondenheid".  Vir so lank as wat ek gebonde bly aan die spesifieke reëls (norme) van enige sportsoort, verkeersreëls, en so meer, is ek  "vry"  om binne dié spesifieke kontekstuele speelveld te beweeg. Sodra 'n reël (norm) egter oortree word, verloor ek dié  "vryheid"  en volg 'n vorm van  "straf"  gewoonlik daarop.

Vryheid-in-gebondenheid lei tot vryheid-tot-verantwoordelikheid wat impliseer dat  "gehoor"  gegee word aan die  "gesag van die norme"  waardeur ek  "aangespreek"  word binne 'n bepaalde situasie. Gebeur dit egter nie, kry ons te make met 'n vryheid-van-verantwoordelikheid (losbandigheid, korrupsie, en so meer).

"Vryheidsvegter"  Niehaus het die beginsel van vryheid-in-gebondenheid (aan waarheidsnorme) verruil vir vryheid-van-verantwoordelikheid (korrupsie).  Niehaus het sy vryheid misbruik vir persoonlike gewin, en daarmee saam sy voortgesette status as  "vryheidsvegter".

No comments:

Post a Comment