Wednesday 13 February 2013

Vars briesies van SA-omgewing is skaars

Dankie, Laetitia, vir jou vriendelike opmerking: "Dr Breitenbach se nuwe lighartiger skryfstyl is 'n vars briesie" (DB,13.02). Onseker van die trefwydte van jou bedoeling, vertolk ek dit as van toepassing op beide myself én Brieweblad. Jou verwysing na "lighartiger" is in die kol; want so was dit juis die bedoeling. Die ironie   -   indien nie tragiek   -   is egter dat die "materiaal" van dié "lighartiger" skrywes vanuit reiservaringe in die buiteland kom; nié SA nie.

Ek dink graag in terme van beeldende vergelykings. Soos jy, ervaar ook ek vele van die skrywes as van 'n swaarmoedige aard, maar, gegewe gebeure rondom ons, kan dit dan ook ánders? Soos wat desperate vroue en moeders hul haglike omstandighede in Britse konsentrasiekampe (1899-1902) by die kampkommandant bekla het, so kla skrywers oor die absolute onaanvaarbaarheid van sommige gebeure in ons samelewing op Brieweblad se "skouer"   -   in beide situasies met weinig, indien enige, resultate, dog dit bied 'n uitlaatklep ter verligting van opgeboude frustrasies.

Suid-Afrikaners, en veral Afrikaners, is versot op vleisbraai. So sien ek in my verbeelding talle persone besig om te braai, maar almal dra maskers. Waarom, want wie hou dan nie van die geur van braaivleis nie? Nee, sien, my braaikole is bloot simbolies vir die "kole van kritiek" waarop die "dik biefstukke" van kritiseerbare gebeure in ons samelewing "gebraai" word met 'n gepaardgaande onaangename reuk   -   vandaar die maskers. Die gemiddelde persoon verdra nie kritiek en kritici nie, maar laasgenoemde is net so noodsaaklik soos bye (met hul angels) vir bestuiwing.

Adv. Johan Kruger, direkteur van die Sentrum vir Grondwetlike Regte, sê: "dit is nie  'verraad'  om die regering te kritiseer nie. Inteendeel, dit is jou grondwetlike plig" (DB,09.02). Dìt klink weer vir my soos 'n "vars briesie".                (ngn)





No comments:

Post a Comment